REITTI

Salpalinja Trail Run käydään haasteellisilla ja monimuotoisilla reiteillä. Mannermaisia korkeuseroja ei ole, mutta reitti sisältää useita 20-30 nousumetrin ylämäkiosuuksia. Saimaan rannassa kulkevan polun maisemat ovat kuvaukselliset kallioiden yhdistysessä Merenlahden kauniiseen järvimaisemaan. Muuten kisa käydään vaihtelevassa suomalaisessa metsämaastossa, joka sisältää suota, koivikkoa, sekametsää, ja mäntykangasta. Polut ovat vaihtelevia ja niissä on runsaasti mutkia ja pieniä nousuja sekä laskuja.  Alusta on monimuotoista vaihdellen nopeakulkuisesta hiekkatiestä hidaskulkuiseen kivikkoon.

Kilpailureittien kuvaukset ovat seuraavassa (kuvaa klikkaamalla pääset pdf-versioon):

21,1 km - päämatka (kartta)

Puolimaratonin ensimmäinen kaksi kilometriä juostaan uudella polulla, joka yhdistää Lappeen koulun Lavolan kankaisiin. Jalat lämpiävät mukavasti Vanhanpellonmäen ja Saarenmaanmäen nousuissa. Alusta on paikoitellen röykkyistä, mutta pari tiepätkääkin on tarjottu ohitusten tekemiseen. Seuraavat kilometrit hurjastellaan Lavolan kankailla, joissa juurakkoinen ja leveä polku kulkee suppien seassa. Ylitetäänpä kertaalleen Salpalinjan panssarikaivantokin. Kahden alikulun kautta päästään kahdeksan kilometrin jälkeen Märkälän alueelle, jossa alkajaisiksi tarjoillaan messevä nousu Skinnarinteen huipulle jonka jälkeen mehutellaan Salpalinjan kiviesteen keskellä kulkevaa polkua pitkin! Seuraava tasaisempi hyväkulkuinen osuus pyörähtää satumaisissa maisemissa Luhtalammensuolla, jonka jälkeen meno muuttuu huomattavasti teknisemmäksi ja mutkaisemmaksi. Viimeisen kolmanneksen koittaessa reitii palaa Merenlahdentien länsipuolelle ja loppupuolisko kisataan samoilla poluilla kuin kipakka matka (kahdesta kilometristä eteenpäin).

10 km - kipakka (kartta)

Kipakan ensimmäisen kilometrin kiihdytys tehdään tietä ja leveää polkua pitkin.  Seuraava kolme kilometriä on vaihtelevaa mutta teknisyydeltään vielä helpohkoa rutistusta loivapiirteisessä metsämaastossa. Kahden kilometrin kohdalla on tiepätkä, johon palataan uudelleen ketunlenkin jälkeen viiden kilometrin kohdalla ja tällöin on tarjolla myös juomista. Paras herkku reitillä sijoittuu 3-7 kilometrin tienoille, joiden aikana rallatellaan Saimaan rantakallioita ylös ja alas. Tämä osuus on myös teknisesti haastavin ja askelpituutta saa sovittaa alustan ja jyrkkien pienten korkeuserojen mukaan jatkuvasti. Munteronsuon raskaasta ylityksestä alkaa loppurutistus, joka jatkuu Munteronharjun mäntykankaan sekä maankaatopaikan kautta kilpailukeskuksen kiertävään viimeiseen lenkkiin.

5 km - nuoret / kuntosarja (kartta)

Nuorten reitin alku ja loppu on sama kuin edellä esitellyssä 10 km reitissä. "Ketunlenkki" kahden ja seitsämän kilometrin välissä jää pois junnulenkin kurvatessa suoraan juottopisteeltä kohti maalia.

1,7 km - lapset (kartta)

Lasten rata kulkee koulun lähimaastossa. Ensimmäinen kilometri kurvataan tietä pitkin maankaatopaikalle ja takaisin lähtöpaikan lähistölle. Loppulenkki juostaan lähimetsässä ennen loppukiriä maalin pihalla. Lasten reitin varrella on hyvä kannustaa kolmessa eri kohtaa: lähdössä, kisakeskuksen ohituksessa ja maalisuoralla. Reitti sopii hyvin kaiken tasoisille liikkujille. Vuonna 2016 nuorimmat osallistujat olivat alle kouluikäisiä.